Seo vai sem

SEO (hakukoneoptimointi) vai SEM (hakukonemainonta)?



O

SEO (search engine optimization) ja SEM (search engine marketing) termit ovat tulleet varmasti vastaan monelle yrittäjälle tutkiessaan digimarkkinoinnin laajaa maailmaa. Kumpaan sitten kannattaa panostaa? Kumman palvelumuodon ostan markkinoinnin ammattilaiselta jos minulla ei ole sen tarkempaa käsitystä näiden eroista ja siitä, kumpi tulee minulle kannattavammaksi taloudellisesti kuukauden päästä, entä puolen vuoden päästä tai jopa vuosien päästä?


Pohja kuntoon hakukoneoptimoinnilla (SEO)


Uutta kotisivua tehtäessäsi suosittelen lämpimästi, että pyydät ja maksat kotisivujesi tekijälle siitä, että hän sisällyttää kotisivuprojektiin myös hakukoneoptimoinnin perusasiat. Olen törmännyt lukuisia kertoja tilanteisiin, jossa huomaan, että yrityksellä on visuaalisesti todella upeat kotisivut mutta niitä ei ole rakennettu lainkaan Googlen hakukonetta silmällä pitäen. Toisin sanoen teknisiä ominaisuuksia ei ole juuri lainkaan käytetty niin kuin niitä kannattaa käyttää. Samoin sivujen sisältö ja avainsanat ovat siellä sun täällä eikä niiden teknisesti oikeaa paikkaa ole mietitty sen tarkemmin.


Jos mahdollista, panosta alkuun kumpaankin seuraavasti


Kun julkaiset uudet kotisivusi, niin alkutulema on väistämättä se, ettei kotisivujasi löydä juuri lainkaan hakutuloksista. Jotta kotisivujen kautta tulevista liideistä voidaan edes alkuun haaveilla, on syytä panostaa maksettuun mainontaan eli SEM:iin, jotta kotisivusi saadaan potentiaalisten asiakkaidesi näkyville. Se että kuinka hyvin sivusi ovat maksetun mainonnan avulla löydettävissä, riippuu paljon siitä, kuinka paljon olet valmis sijoittamaan mainontaan alkutaipaleella.


Optimoi kotisivua sekä hakusanamainontaa


Riippuen alasi kilpailutilanteesta, kotisivusi alkavat nousta hakutuloksissa viikkojen tai kuukausien kuluessa siitä, kun sivusi ovat julkaistu ja ensimmäisen kerran indeksoitu hakukoneeseen. Jos haluat olla alusta alkaen näkyvä, on hakusanamainontaan syytä panostaa reilusti ja sitä mukaan kun kotisivusi alkavat löytyä orgaanisesti eri hakutermejä käyttäen hakukoneesta, voidaan mainontaa pienentää. Toisaalta miksi pienentää mainontaa jos sen tuottavuus on hyvällä tasolla? Otetaan esimerkki:


"Verkkokauppias Herra ja Rouva X ovat perustaneet verkkokauppansa puoli vuotta sitten, missä he myyvät kahta eri tuotetta, lippiksiä ja paitoja. Kauppiaat ovat mainostaneet aktiivisesti alusta alkaen hakukoneessa hakusanamainonnan avulla, jotta ihmiset löytävät tuotteidensa luo. Puolen vuoden tilannekatsauksen jälkeen kauppiaat huomaavat, että lippiksiä hakukoneesta etsivät ihmiset löytävät hyvin verkkokauppaan orgaanisesti, eli ilman mainosta mutta paitoja etsivät ihmiset tulevat verkkokauppaan vain mainoksen kautta. 


Kauppiaat miettivät kuumeisesti, miten myydä varasto tyhjäksi samalla mainosbudjetilla, jota ovat aikaisemminkin käyttäneet ja lopulta tulevat siihen tulokseen, että he käyttävät kaiken mainosrahan paitojen mainostamiseen aikaisemman 50/50 jaottelun puolesta, sillä heidän lippiksensä löytyvät jo hyvin hakukoneesta ja ihmiset löytävät perille ilman erillistä mainosta. Kiitos alkuun tehdyn hakukoneoptimoinnin."


Ilman alkutaipaleen hakukoneoptimointia esimerkkikauppiaiden verkkokaupan tuotteet eivät vieläkään löytyisi hakukoneesta toivotulla tavalla, ja täten joutuisivat edelleen nojaamaan vain ja ainoastaan hakusanamainontaan, joka pitkässä juoksussa voi koitua kalliiksi, riippuen alan kilpailutilanteesta.


Lopuksi, internet on pullollaan erilaisia ilmaisia ohjelmia, josta pystyt selvittämään miten kotisivusi löytyvät hakukoneesta milläkin avainsanalla. Suosittelen kuitenkin Googlen omaa hakukoneoptimointiin tarkoitettua työkalua, eli Google Search Consolea. Jos tämä palikka ei ole vielä käytössäsi, niin suosittelen käyttöönottoa asap. Täten ei tarvitse enää arvailla, kehittyykö kotisivusi oikeaan suuntaan. 




Törmäillään verkossa,


Jami Arvonen

Markkinointikonsultti

jami@jamiarvonen.fi

044 523 0691

www.jamiarvonen.fi




Digimarkkinointi
Markkinointikonsultti
Digimarkkinointi
Share