Mitä Google mainonta maksaa

Mitä Google-mainonta maksaa?


Mitä Google- mainonta, toisin sanoen hakusana- tai hakukonemainonta oikein maksaa? Tätä kysymystä on pohtinut niin uudet yrittäjät kuin kokeneet mainonnan konkaritkin. Suoraan sanottuna tähän kysymykseen ei ole olemassa oikeaa vastausta, mutta moni asia vaikuttaa siihen, onko 100 euron vai 1000 euron kuukausisijoitus lähempänä totuutta. Tässä muutama tärkeä huomio.


Mistä kuukausierä koostuu? 


Jos toteutat hakusanamainontaa itse, niin kuukausittaiset kulusi koostuvat vain Googleen sijoitettavasta mainosbudjetista. Google siis veloittaa sinua suoraveloituksena syöttämäsi luottokortin tililtä säännöllisesti toteutuneiden klikkien mukaan. Täten siis päätät itse, kuinka paljon haluat Googleen sijoittaa rahaa.


Jos päätät kuitenkin ulkoistaa mainonnan ylläpidon sekä kaikki siihen liittyvän toteutuksen ammattilaiselle, koostuu kuukausittaiset kulusi edelleen Googleen sijoitettavasta mainosbusjetista, sekä tämän lisäksi ammattilaisen työn palkkiosta. HUOM! Ota aina selvää, kuinka paljon kuukausierästäsi sijoitetaan mainontaan ja kuinka suuri on työn eli palkion osuus. Palkkioiden, eli ylläpidon osuus pyörii alalla alkaen kymmenistä euroista satoihin ja jopa tuhansiin euroihin.


Mitä saan 100€ mainosbudjetilla vs 1000€ mainosbudjetilla?


Nopeasti voi päätellä, että mitä suurempi mainosbudjetti, sitä enemmän saan mainonnan kautta klikkejä, eli kävijöitä kotisivuilleni. Tämä pitää usein myös paikkansa. Kuinka monta kävijää sitten voin kummallakin budjetilla saada?


100€ kuukausittainen mainosbudjetti on lähtökohtaisesti hyvin pieni (tämä on minun kokemukseeni perustuva mielipiteeni, ei siis ainoa oikea vastaus). Se, kuinka paljon klikkejä saan 100€ mainosbudjetilla, voi vaihdella kymmenestä klikistä muutamiin satoihin klikkeihin. Tähän vaikuttaa suuresti, kuinka kilpailtu ala on, jossa mainostat. Esimerkiksi mainostaessasi putkiremonttia avainsanoilla putkiremontti ja viemärisaneeraus, ovat klikkihinnat monia euroja johtuen, että alalla kilpailu on suurta ja kilpailijat ovat valmiita maksamaan monia euroja yhdestä kävijästä. Hatusta heitetty arvio voisi olla, että saat 100 eurolla putkiremonttialalla noin 15-30 klikkiä kuukaudessa (HUOM! Tähän vaikuttaa taas kuinka hyvin avainsanat ovat kohdistettu jne. Tästä lisää toisessa blogiartikkelissa.) Kun mainosbudjetti kymmenkertaistetaan, saadaan myös noin kymmenkertainen määrä klikkejä.


Alla satunnaisesti listaamiani aloja, jotka ovat hyvin kilpailtuja ja täten mainostaminen Googlen hakukoneessa vaatii paukkuja.


-kotisivut

-mainostoimistot

-tilitoimistot

-saneeraukset/kylpyhuoneremontti/putkiremontti jne

-henkilöstövuokrauspalvelut

-lakipalvelut

-lainat/pikavipit


Millä budjetilla alkuun?


Suosittelen aina, oli ala mikä hyvänsä, että minimi kuukausimainosbudjetti on 150€/kk eli 5€ päivässä. Lähes poikkeuksetta parhaimpiin tuloksiin, eli sijoituksen tuottoon päästään suuremmilla kuukausimainosbudjeteilla. Muista kuitenkin aina, että markkinointi on sijoitus oikein toteutettuna ja täten riippuen alasta on hyvä pohtia, että kuinka paljon minun täytyy saada myytyä palveluani/tuotettani, jotta saan sijoitetun pääoman korkojen kera taikaisin.


Jos koet, että tarvitset apua hakusanamainonnassasi, niin vedä minua hihasta, autan mielelläni!



Törmäillään verkossa,


Jami Arvonen

Markkinointikonsultti

jami@jamiarvonen.fi

044 523 0691

www.jamiarvonen.fi




Digimarkkinointi
Markkinointikonsultti
Digimarkkinointi
Share