Markkinointistrategia

Markkinointistrategia kriisin keskellä


Monen yrityksen sekä yrittäjän arki muuttui hetkessä COVID-19, eli koronaviruksen leviämisen myötä. Vielä alkuvuodesta talouden suunta oli poikkeuksellisen vahvasti kasvusuuntainen. Tilanne kuitenkin muuttui kuin sormia napsauttamalla ja nyt elämme hyvin poikkeuksellisia aikoja tietämättä sitä, kuinka kauan tämä tilanne tulee kestämään. Vallitseva tilanne pakottaa yrityksiä tekemään nopeita liikkeitä suuntaan jos toiseen. Mitä tämä sitten tarkoittaa markkinoinnin näkökulmasta? Pitääkö markkinointi seisauttaa vai painaa kaasua tuplasti kovempaa. Tähän ei ole olemassa oikeaa vastausta, mutta suositukseni on, että mieti tarkkaan mitä teet ja miten sijoitat markkinointibudjettisi, kuitenkaan markkinointia lopettamatta.


Markkinointistrategiaa syytä päivittää nyt.


Jos aikaisempi strategia on ohjannut kesää kohti kasvavaan brändäykseen ja tavoitteena on voimakas kasvun haku, niin nyt on hyvä aika pohtia, onko kasvu tässä tilanteessa mahdollista siinä mittakaavassa, mitä nykyistä strategiaa tehdessä on laskelmoitu. Todennäköisesti tiellesi on tullut useampi odottamon este. Nämä esteet on nyt tärkeä ottaa huomioon ja miettiä, onko nykyisellä suunnitelmalla mahdollista päästä vielä samaan lopputulokseen tavoitteiden kanssa. Jos olet esimerkiksi ravintola-alan yrittäjä tai tapahtuman järjestäjä, niin valitettava totuus on, että hyvin suurella todennäköisyydellä tavoitteista jäädään tai ne on todella vaikea saavuttaa. Tässä tilanteessa on hyvä hetki pysähtyä suunnittelemaan uutta markkinointistrategiaa vaikeiden aikojen selättämiseksi.



Markkinoi kohdennetusti ja pyri muuntautumaan tilanteen mukaan.


Vallitseva tilanne on johtanut siihen, että ihmiset ovat kotona perheidensä kanssa ja tekevät töitä kotoa käsin verkossa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kulutus olisi loppunut, vaikka se on paljon kyllä hiipunut. Siksi onkin tärkeää miettiä, että miten markkinoida ja missä?


-Näyteikkunassa?

-Kauppakeskusten näyttötauluilla?

-Bussin kyljessä?

-Verkossa?


Mainitsen kotisivujeni Konsultointi-välilehdellä, että "On tärkeää, että olet näkyvillä siellä, missä asiakaskuntasi viettävät aikaansa." Tämä korostuu nyt merkittävästi väheksymättä yhtään muita mahdollisia kanavia. Pyri siis muuntautumaan ja tutustu verkossa mainonnan eri mahdollisuuksiin. Jos et ole sitä vielä tehnyt, niin nyt on oikea aika.


Kohdenna mainontasi niille, jotka ovat todennäköisimmin osto-aikeissa.


Kulutuksen hiipumisen myötä suosittelen mainoseurojen sijoittamista vahvemmin verkkoon, sillä siellä ihmiset ovat nyt varmasti vahvemmin kuin koskaan ennen. Verkossa voit mainostaa monessa kanavassa monella tavalla. Helpoin ja tutuin tapa on mainostaa esimerkiksi Facebookissa, kun määrittelet mainoksellesi, että minkä ikäiset ihmiset mainostasi näkevät, millä alueella, ovatko he miehiä vai naisia ja mitä mielenkiinnon kohteita heillä on. Jos äskeinen lause kuulostaa omalta mainonnan kohdistamiseltasi, niin kerron, että tehtävissä on paljon enemmän. Et ole mainonnan kanssa hukassa, mutta moni kilpailija on paljon edellä. Suosittelen somemainonnassa sekä Google-mainonnassa seuraavaa: Kohdenna mainontasi dataan perustuen niille, jotka datan perusteella ovat osoittaneet vahviten kiinnostusta tuotteitasi tai palveluitasi kohtaan. Dataa saamme kerättyä kotisivusi kävijöistä tai esimerkiksi mainostesi kanssa vuorovaikutuksissa olleista ihmisistä. Miten erotamme datasta todennäköisimmin ostoaikeissa olevat ihmiset - siihen on monta eri variaatiota.


"Haluamme markkinoida nyt suuresti - kannattaako?"


Yleisesti ottaen näkyvyys on hyväksi lähes aina. Tässä tilanteessa suosittelen ensin selvittämään, että yrityksellä on varmasti tarpeeksi hyvät taloudelliset lähtökohdat suorittaa kattavampi näkyvyys - kassan pitää olla kunnossa. Monet yritykset joutuvat tinkimään eri yrityksen osa-alueilta, osa myös markkinoinnista, joten sinulle, jolla on menohaluja markkinoinnin suhteen, niin anna mennä. Kilpailu saattaa olla huomattavasti pienempää ja täten sinulla on tilaisuus jäädä potentiaalisten asiakkaidesi mieleen ilman kilpailijoiden häiritsemistä. Tämä voi olla tilaisuutesi! Kun maailman tilanne alkaa elpymään ja kulutus taas kasvamaan, niin tässä kohtaa olet brändäytynyt monen potentiaalisen asiakkaasi takaraivoon niin vahvasti, ettei kysymystäkään, keneltä he ostavat, kun aika on. Ensin suunnittele, ideoi, laskelmoi.


Jos kirjoitus herätti ajatuksia tai kysymyksiä, niin älä epäröi olla ottamatta yhteyttä - autan mielelläni. 






Digimarkkinointi
Markkinointikonsultti
Digimarkkinointi
Share