Markkinointikonsultti Jami Arvonen

Kuinka saada liikennettä kotisivuille?



O

Oletko miettinyt keinoja saada kasvatettua kotisivusi liikennettä? Kuten arvata saattaa, keinoja on monia. Toiset ovat rahassa mitattuna kalliimpia ja toiset taas työläämpiä kuin toiset. Alla muutama erilainen vaihtoehto sivusi kävijäliikenteen kasvattamiseksi. Kun panostat näihin kaikkiin osa-alueisiin, niin voit olla varma, että sivullasi on liikennettä säännöllisesti ja  yhteydenottoja/tilauksia tulee tasaiseen tahtiin. Alla mainitut tavat ovat listattuna sattumanvaraisessa järjestyksessä.


Hakukoneoptimointi


Hakukoneoptimointi on kaiken liikenteen perusta. Kun hakukoneen käyttäjä eli ihminen hakee sivusi sisältöön liittyvää tietoa/palvelua/tuotetta, on sivusi syytä löytyä hakutuloksista, jotta ihminen löytää sivullesi. Tätä kutsutaan orgaaniseksi näkyvyydeksi. Kun sivusi tulevat esiin hakutuloksissa hyvin, niin saat orgaanista eli ilmaista liikennettä sivuillesi hyvin. Käytän esimerkkinä omaa sivuani, jonka olen toteuttanut niin, että kun hakukoneesta etsitään sanalla "markkinointikonsultti", niin kotisivuni löytyvät hakukoneesta hyvin.


Maksettu mainonta


Maksetulla mainonnalla tarkoitan muunmuassa hakusanamainontaa, bannerimainontaa, somemainontaa, natiivimainontaa ja kaikkea, josta maksat, että mainoksesi tulee yleisösi luettavaksi. Tällä tavoin saat nopeasti, sekä oikein toteutettuna myös edullisesti kävijöitä sivuillesi. On hyvä kuitenkin muistaa, että mainostamisessa kannattaa tuottaa lukijalle arvoa ja hyötyä, jotta lukija tulee aidosti kiinnostuneena sivullesi lukemaan sisältöäsi ja tekemään toivottu toimenpide, esimerkiksi yhteydenotto tai tilaus. Mainostaminen ilman arvokasta sisältöä on rahan hukkaan heittämistä. Haluammehan lukea tilastoista, että kävijä joka tuli mainoksestamme sisään kotisivuillemme, vietti siellä myös aikaa niin paljon että ehti varmasti lukea sivusi sisältöä. Pahimmassa tapauksessa luemme tilastoista, että kotisivun keskimääräinen vierailuaika on kaksi sekuntia per kävijä. Siinä ajassa ei sisältöön tutustuta.


Blogikirjoitukset


Ensimmäisenä saattaa tulla mieleen, että bloggaajan täytyy olla tarpeeksi suosittu, että sitä kautta voidaan saada liikennettä kotisivuille. Tämä on myös totta, varsinkin jos blogia kirjoitetaan esimerkiksi lifestyle-tyylillä, eli julkaistaan kirjoituksia omasta elämästä, harrastuksesta, mielenkiinnonkohteista tms.


Miten blogin näkyvyys muuttuu, kun kirjoitetaankin tietoa eri aihealueista tai yritetään tuottaa lukijalle arvoa ja hyötyä? Otetaan esimerkiksi tämä kyseinen blogikirjoitukseni. Miksi siis kirjoitan tätä teille? Miksi jaan tietoa ilmaiseksi? Ollakseni rehellinen, tämän blogin tarkoitus on vakuuttaa lukija siitä, että tiedän mistä puhun ja että olen alan ammattilainen. Sitten se tärkein liikenteen kannalta oleva seikka. Kun teksti on hakukoneoptimoitua, löytyy esimerkkinä tämä blogikirjoitus hakukoneesta niille ihmisille, ketkä etsivät Googlen hakukoneesta tietoa että "kuinka saada lisää liikennettä kotisivuille". Tarkoitukseni on siis saada tämä kirjoitus nousemaan hakutuloksissa niin ylös, että kun tähän aihealueeseen tehdään hakuja, niin sivuni löytyvät hakutuloksien kärkisijoilta. Kun katsot tältä kulmalta tekemiäsi hakutuloksia, niin huomaat, että monet yritykset sekä yrittäjät käyttävät tätä tapaa saadakseen liikennettä sivuille. 



Somepostaukset


Sosiaalinen media mahdollistaa meille loistavan tavan tavoittaa suuren määrän ihmisiä. Yhdellä postauksella sosiaaliseen mediaan, esimerkiksi Facebookiin, Instagramiin tai Linkediniin voit tavoittaa jopa satoja tuhansia ihmisiä. Kun haluat saada sivuvierailijoita kotisivuillesi, niin mieti seuraavassa somepostauksessasi, miten voisin tuottaa lukijoilleni arvoa, joka samalla "ohjaisi" heitä käymään myös sivuillasi. Tässä esimerkkipostaukseni Linkediniin, jonka perimmäisenä tarkoituksena oli saada mahdollisimman suuri kävijäpiikki kotisivuilleni vuorokauden aikana.


"Kahdeksan kuukautta sitten kyselin että onko monella jo olemassa omat kotisivut omalla domainilla. Esimerkkinä www.jamiarvonen.fi

Sain kasaan 27 henkilöä, joilla kyseinen henkilöbrändisivu oli jo olemassa. Samalla kovin uhkailin, että muutaman vuoden päästä tämä luku on moninkertaistunut, joten katsotaan mikä on tämän päivän tilanne kahdeksan kuukautta myöhemmin.

PEUKUTA👍 Jos sulta löytyy omalla domainilla (www.osoitteella) olevat kotisivut ja laita halutessasi linkki kommentteihin niin käydään kaikki ottamassa mallia.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!"


Tämä julkaisu tavoitti 30 000 Linkedinin käyttäjää ja voitte vain kuvitella, minkälaisen kävijäpiikin se aiheutti sivuilleni.



Tiedottaminen


Tämä tapa hankkia kävijöitä kotisivuille on lähes samanlainen kuin somepostauksissa, mutta tiedottaminen on yleensä somepostauksia virallisempi tapa tuoda viestiä lukijoille.


Tiedottamisesta voisi pitää esimerkkinä polkupyöriä myyvää verkkokauppaa, joka tiedottaa seuraajilleen, että pian on tulossa uusi pyörä markkinoille. Toinen esimerkki voisi olla kesäalen alkaminen tai muu vastaava normaalista poikkkeava tapahtuma tai muutos. Lähes kaikki yritykset ja organisaatiot tiedottavat jotain joskus. Se, kuinka suuren kävijämäärän saat sivuillesi, riippuu pitkälti tiedottamisen sisällöstä, sekä kohdistamisesta oikealle kuulijalle.




Linkitykset


Linkityksillä on mahdollista saada suuria määriä liikennettä sivuille. Pääperiaatteena on, että saat kotisivusi jonkun toisen sivulle, josta kävijävirtaa tippuu sivullesi. Kattavan linkityksen luominen onkin yksi haasteellisimmista hakukoneoptimoinnin osa-alueista. Linkityksiä syntyy yleensä pikkuhiljaa erilaisten yhteistyökuvioiden sekä partneruuksien myötä.


Toivottavasti sait uutta ajatusta tekemiseesi tästä kirjoituksesta.



Törmäillään verkossa,


Jami Arvonen

Markkinointikonsultti

jami@jamiarvonen.fi

044 523 0691

www.jamiarvonen.fi




Digimarkkinointi
markkinointikonsultti
Digimarkkinointi
Share