Hyödyllisiä Google Analytics-lukemia

Hyödyllisiä Google Analytics- lukemia


Kotisivuillesi ja verkkokauppaasi saapuvasta vierailijasta pystymme keräämään paljon dataa sen käyttäytymisestä ja täten tekemään johtopäätöksiä siitä, miksi vierailija ei ostanut tai ottanut yhteyttä yritykseesi. Suurin vaikuttava tekijä yhteydenoton syntyyn tai syntymättömyyteen on kotisivuillasi oleva sisältö. Sisällön on vastattava siihen, mitä vierailija on tullut etsimään sivuiltasi. Muita yhteydenottoon vaikuttavia tekijöitä ovat kotisivujen visuaalisuus, helppokäyttöisyys, selkeys jne. Kiinnitä huomiota muun muassa seuraaviin tilastoihin Google Analyticsissa ja opi kehittämään kotisivujasi datan pohjalta.


Seuraavat otsikot ovat suoraan Google Analytics- työkalun otsikoita, joten löydät kyseiset kohdat suoraan Analyticsistasi otsikoiden mukaisesti.


Hankinta


Hankinnan yleiskatsauksesta saat selville, mitä kautta vierailija on löytänyt kotisivuillesi. Mitattavia tapoja ovat:


Direct (vierailija kirjoitti www-osoitteesi selaimen hakukenttään)

Organic (vierailija löysi sinut Googlen hakukoneesta esimerkiksi palvelusi nimellä)

Social (sosiaalisesta mediasta tulleet kuten Facebookista, Instagramista jne)

Paid Search (maksullisen mainonnan kautta tulleet)

Referral (linkityksien ja muiden lähteiden kautta sivuille tulleet)


Kun kaikista lähteistä tulee tasaisesti vierailijoita sivuille, voidaan todeta, että kokonaisuus on hyvin kasassa. 


Käyttäytyminen


Välitön poistuminen prosenteissa


Välitön poistuminen prosenteissa kertoo, kuinka suuri osa kotisivuillesi tulleista vierailijoista poistuivat sivuiltasi ilman, että kävivät selailemassa kotisivuillasi mitään muuta kuin sivun, jonne laskeutuivat suoraan. Jos kotisivusi on rakennettu niin, että tarkoituksena on saada vierailija tutustumaan useampaan sivuun vierailun (istunnon) aikana, niin välittömän prosentin suuruus on ihanteellista pitää mahdollisimman pienenä. Täten voimme todeta, että vierailijat oikeasti käyvät tutustumassa useammalla kotisivujesi alasivulla ja täten yhteydenoton tai tilauksen mahdollisuus kasvaa.


On kuitenkin poikkeuksia, joissa välitöntä poistumista täytyy osata lukea oikein. Jos kotisivusi on esimerkiksi yksi sivuinen (one page), niin täten vierailijalla ei ole mahdollisuuksia siirtyä toiselle sivulle jolloin vierailija poistuu etusivulta seuraavaksi pois sivuiltasi ja täten Google Analytics voi merkata istunnon välittömäksi poistumiseksi. (Huom! Välitön poistuminen ei tarkoita sitä, että vierailija poistuu salaman nopeasti pois sivuiltasi, vaan että vierailija ei siirry laskeutuneelta sivulta muualle sivuillesi tai ei reagoi sisältösi kanssa mitenkään.


Keskimääräinen sivulla käytetty aika


Kuten otsikkokin sen kertoo, mittaa analytics myös sivulla käytettyä aikaa. Jos vierailijan keskimääräinen sivulla käytetty aika on esimerkiksi kolme sekuntia, niin sen voi  maalaisjärjellä päätellä, ettei siinä ajassa vierailija ehdi sisäistää sivuilta muuta kuin ensivaikutelman. Mitään sisältöä ei siinä ajassa juurikaan sisäistetä. On siis tärkeää, että keskimääräinen sivuilla käytetty aika on sellainen, että voidaan todeta sen riittävän toivotun toimenpiteen loppuun viemiseksi, esimerkiksi sisällön lukemiseksi loppuun ja yhteydenottolomakkeen täyttämiseksi.


Kävijän kulku


Kävijän kulku osiosta näemme, miten vierailija liikkuu sivuillasi istunnon aikana. Esimerkiksi vierailija tulee etusivulle, siirtyy palvelut osioon, jonka jälkeen siirtyy yhteystiedot- osioon ja tämän jälkeen poistuu sivuiltasi. Kävijän kulusta on hyvä seurata, meneekö vierailija kaikille niille sivuille, joille toivot hänen menevän istunnon aikana, jotta yhteydenotto tai tilaus toteutuisi.


Konversiot


Google Analyticsissa on mahdollisuus määrittää tavoitteita eli konversioita, joilla voi seurata esimerkiksi yhteydenottoja, tilauksia, soittoja jne. Kun konversioita on määritetty, niin on helpompaa tarkastella sitä, kuinka paljon yksi toivottu toimenpide maksaa tai että kuinka paljon tarvitaan keskimäärin vierailijoita, jotta toimenpide toteutuu.


Jos koet, että tarvitset apua esimerkiksi Analyticsin asentamisessa, konversioiden määrittämisessä tai haluat syventää ymmärrystäsi työkalusta, niin ole rohkeasti yhteydessä.



Törmäillään verkossa,


Jami Arvonen

Markkinointikonsultti

jami@jamiarvonen.fi

044 523 0691

www.jamiarvonen.fi




Digimarkkinointi
Markkinointikonsultti
Digimarkkinointi
Share