Google Ads

Google-mainonta on taitolaji




Google Ads-tili mahdollistaa hyvin monipuolisesti datan seurannan. Voit seurata todella tarkasti kaikkea Google-mainontaasi vaikuttavia lukemia. Kun ymmärrät kampanjaasi tekemien muutoksien vaikutukset eri datalukemiin, pystyt toteuttamaan tuloksekasta Google-mainontaa. Tämä kirjoitus käsittelee Google Ads:in ammattilaisten puolta, ei Google Ads Expressiä (Google Ads Smart Campaign)


Tutuimpia seurattavia arvoja ovat klikkaukset, klikkausprosentti, impressiot eli näyttökerrat, cpc eli klikkihinnat jne. Mutta voiko näiden pohjalta tehdä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen? Valitettavasti näistä ei saada vielä läheskään tarpeeksi tietoa siitä, miten mainonta oikeasti toimii.


Käytän esimerkkinä hyvin usein toistuvaa tilannetta, kun saan uudelta asiakkaaltani hänen näkemyksensä siitä, miten Google-mainonta on toiminut aikaisemmin. Yleensä ensimmäiseksi saan kuukausiraportin, jossa on eroteltuna esimerkiksi klikkaukset, impressiot, klikkaushinnat, kulunut rahamäärä per avainsana, sekä konversioiden määrä per avainsana. Käyn raporttia asiakkaan kanssa tarkemmin läpi ja kerron että mitä kaikkea voi sisältyä esimerkiksi vain yhteen avainsanaan. 


Avainsanat näyttävät suunnan, hakutermit totuuden


Tiesitkö, että yksi avainsana ilman mitään lisämerkintöjä ( "", + [ ] ), jota tällöin kutsutaan laajan haun avainsanaksi, voi syödä mainosbudjettiasi niin, ettet saa rahalla ainuttakaan toivottua kävijää sivuillesi. Siksi suosittelenkin, että käytä aina harkiten laajoja avainsanoja. Otetaan esimerkki: Myyt farkkuja verkkokaupassasi ja raportissasi eniten reagointia tuonut avainsana on ylivoimaisesti avainsana FARKUT. Kuvitellaan, että tämä kyseinen avainsana on tuottanut 80% klikeistäsi ja näyttökertoja on tuhansia enemmän kuin seuraavaksi parhaalla avainsanalla. Hyvältä näyttää raportissa mutta miksi kassa ei kilise toivotulla tavalla? Syy on yksinkertaisesti tämä: Pelkkä FARKUT avainsana aktivoi esimerkiksi seuraavanlaisia ihmisten tekemiä hakuja: kuinka pestä FARKUT oikein, FARKKUJEN paikkaus kotikonstein, kuinka tehdä polvireiät FARKKUIHIN jne. Näistä ihmisistä ei yksikään ollut etsimässä verkkokauppaa, josta ostaa farkkuja, mutta silti he ovat valitettavasti saattaneet klikata sivuillesi ja täten avainsanallesi FARKUT on tullut klikkaus sekä näyttökerta ja toivottu ostotapahtuma jää täten vain haaveeksi. Suosittelen ja jopa velvoitan jokaista mainostajaa seuraamaan mainonnan HAKUTERMEJÄ, joista näet suoraan, mitä ihmiset ovat kirjoittaneet hakukoneeseen, jotta he ovat nähneet mainoksesi ja tullut sitä kautta nettisivuillesi. Täten pystyt tarkastelemaan avainsanalistaasi ja tekemään päätöksiä siitä, että mitä muutoksia avainsanoille tulisi tehdä.


Käytä negatiivisia avainsanoja


Hakutermilistasta näet tosiaan mitä Googleen on kirjoitettu, että mainoksesi on aktivoitunut. Käymällä listaa läpi voit myös tehdä hakutuloksista, sekä suoraan myös yksittäisistä avainsanoista negatiivisia avainsanoja. Tällöin varmistut siitä, ettei mainoksesi aktivoidu enää uudelleen väärän haun yhteydessä. Jos avainsanalistassasi on kuitenkin paljon laajan haun avainsanoja, niin helpompi ja mielestäni järkevämpi tapa rajoittaa vääränlaisia hakutuloksia on muuttaa laajan haun avainsanat joko ilmaushauksi tai tarkan haun avainsanoiksi, jolloin negatiivisilla avainsanoilla optimointi helpottuu huomattavasti.


Klikkihinnat eli cost per click


Moni mainostaja miettii varmasti, että miten saada klikkejä nykyistä halvemmalla hinnalla. Klikkauksien hinnoitteluun vaikuttaa mainoksen laatupisteet, eli kuinka hyvin avainsana, mainos, laskeutumissivu, sekä hintatarjous sopivat yhteen. Klikkihintoihin vaikuttaa suuresti myös käytössä oleva hintatarjousstrategia. Asetatko hintatarjouksen itse manuaalisesti jokaiselle avainsanalle vai annatko Googlen itse optimoida klikkihintoja. Ei ole yhtä oikeaa hintatarjousstrategiaa, vaan se kannattaa asettaa aina kilpailutilanteen, sekä oman liiketoiminnan vaihtelun mukaan.


Mainoksen näyttökerrat ja klikkausprosentti


Puhuttaessa hakukonemainonnasta (Google search), onko suuri näyttökertojen määrä hyvä asia? Kyllä on, kunhan myös klikkausprosentti on tarpeeksi korkea. Jos avainsanasi saa paljon näyttökertoja mutta klikkausprosentti on luokkaa 0,1%-1,5%, niin silloin suosittelen tarkastamaan, onko avainsana liian yleinen tai juurikin se "laajan haun avainsana". Suuret näyttökerrat ja pieni klikkausprosentti viestii siitä, että avainsanasi aktivoi paljon myös sellaisia hakuja, jotka eivät liity lainkaan siihen, mitä haluaisit mainonnallasi saavuttaa. Toinen todennäköinen vaihtoehto on, että budjettisi on sen verran alimitoitettu, ettet pääse korkeille mainospaikoille, jolloin hakukoneen käytttäjät skrollaavat vain mainoksesi ohi kun ovat jo tutustuneet niin moneen muuhun vaihtoehtoon.


Mikä sitten on hyvä klikkausprosentti? Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta. Toisessa kampanjassa hyvä klikkausprosentti tarkoittaa 20% ja toisessa kampanjassa 5% Se riippuu pitkälti siitä, miten rakennat koko Google mainontasi ja ennen kaikkea avainsanasi. Hyvin suurella todennäköisyydellä tarkan haun avainsana saa huomattavasti paremman klikkausprosentin kuin laajan haun avainsana. Toki poikkeuksiakin on.


Mitä parempi yhteys avainsanallasi on mainokseen, on klikkausprosenttisi myös todennäköisesti korkea, kun ihminen tekee haun määrittämälläsi avainsanalla. 


Google-mainonta on taitolaji


Google Ads mahdollistaa seurattavan monipuolisesti erilaista dataa. Käytän itse Google Analyticsiä jatkuvasti rinnallani kun teen Google-mainontaa. Ilman Google Adsin ja Analyticsin yhteistyötä on huomattavasti vaikeampi ymmärtää kokonaisvaltaisesti mainoksen kautta tulleen kävijän toimintaa verkkosivuillasi.


Yllä käsittelemäni aiheet ovat vain pienen pieni pintaraapaisu onnistuneen mainonnan toteuttamiseen. Jos tarkoituksenasi on toteuttaa mainontaa itse, niin suosittelen suorittamaan Googlen sertifikaatin. Tämä ei ole tietenkään pakollinen, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että vasta sertifikaatin suoritettuani ja siihen harjoiteltuani vasta tajusin, kuinka vähän oikeasti ymmärsin Google-mainonnan eri mahdollisuuksista ennen sertifikaattia.



Törmäillään verkossa!





Digimarkkinointi
Markkinointikonsultti
Digimarkkinointi
Share